• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

Hoe onderneemt de Amsterdamse broodjeszaak Bommels tijdens de coronacrisis?

In de horeca & catering wordt er momenteel op een creatieve en/of sociale wijze ondernomen. Zo ook bij broodjeszaak Bommels. Gevestigd op een unieke locatie in Amsterdam maakt de familie Bommels al jaren smaakvolle broodjes voor uiteenlopende klantgroepen van het Food Center. Eigenaar Rik Bommels vertelt over het ontstaan van hun zaak en hoe zij momenteel ondernemen. 

Het verhaal van Bommels Broodjes

Broodjeszaak Bommels is in 1956 door mijn vader Joop Bommels opgericht. Hij begon met een haringkraam op het terrein van het Food Center en in de loop van de jaren werd het assortiment steeds verder uitgebreid. Het terrein waar nu De Kweker gevestigd is, was destijds nog een voetbalveld. 

In 1992 ging ik ook in de zaak werken en breidden wij ons assortiment uit met uitsmijters en diverse Amsterdamse broodjes zoals halfom en ossenworst. Na een aantal jaar kwam, na het overlijden van mijn moeder, ook mijn zus in de zaak werken. Het team was compleet toen mijn vrouw een aantal jaar later haar baan als etaleuse opzegde en ook het team kwam versterken. Mijn vader heeft tot zijn 78ste nog in de zaak gewerkt, maar is in oktober 2019 op 83-jarige leeftijd overleden. Inmiddels runnen wij de zaak alweer een aantal jaar met zijn drieën.

Welke initiatieven zijn jullie sinds de coronacrisis gestart?

Voor de coronacrisis kwamen rond zes uur 's ochtends groentespecialisten en markthandelaren bij ons ontbijten. Taxichauffeurs kwamen tegen tien uur een kop koffie drinken en tussen de middag kwamen medewerkers van het Food Center een broodje halen. Ook horecaondernemers wisten ons gedurende de dag te vinden. 

Sinds de start van de coronacrisis konden wij gelukkig wel openblijven voor afhalen en bezorgen. Qua verkoop draaiden wij 50% minder dan voor de crisis. Dit is meer dan vele andere horecaondernemers die bijna niets konden omzetten.

Met de geleidelijke herstart van 1 juni hebben wij ons terras kunnen uitbreiden om zo meer gasten te  bedienen. Daarnaast bieden wij klanten van De Kweker, zolang het bedrijfsrestaurant gesloten is, een speciale kortingsactie aan. Op vertoon van hun pas kunnen zij voor vijf euro een broodje naar keuze én een drankje bij ons bestellen.

Hoe kijken jullie vooruit?

Het gaat een moeilijk jaar worden voor de horeca zolang de toeristen wegblijven en ze niet met een volle bezetting mogen werken. De grootste uitdaging ligt voor ons in de toekomst wanneer de herstructurering gaat starten. Maar we hebben er zin in!