• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

9 stappen waarmee jij een bezorgservice start

Word een succesvolle maaltijdservice met deze tips.

STAP 1: KIES JOUW BEZORGPLATFORM

Om jouw maaltijd bij de klant te krijgen, zijn er op gebiedvan bezorging twee opties:

#1 zelf jouw gerechten bezorgen of
#2 uitbesteden aan een partij die jouw gerechten bezorgt.

Voor beide opties zijn diverse platformen beschikbaar die jou kunnen helpen. Deze beiden opties en de bijbehorende platformen hebben voor- en nadelen.

In onderstaande tabel vind je een overzicht om jou te helpen met het kiezen van het juiste platform.

Kies je platform Zelf je gerechten maken

Zelf je gerechten maken

Zelf je gerechten maken

Je gerechten laten bezorgen door een andere partij

Je gerechten laten bezorgen door een andere partij

Je gerechten laten bezorgen door een andere partij
  Thuisbezorgd Jouw eigen plafform Diverse lokale of regionale aanbieders Uber Eats Deliveroo Thuisbezorgd
USP Meest gebruikte platform met de grootste naamsbekendheid bij klanten. Een bestelsysteem in jouw huisstijl en zelf beschikking over alle klantgegevens. Versterkt lokale band en vaak lagere tarieven. Wereldwijd naamsbekendheid en geavanceerde technologie waarbij bijv. de bezorgers te volgen zijn op de kaart in de app. Staat bekend om kwalitatieve maaltijden. Meest gebruikste platform met de grootste naamsbekendheid bij consumenten.
Beschikbaarheid Heel Nederland. Heel Nederland. Afhankelijk van beschikbare aanbieders in de regio. Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Arnhem, Nijmegen, Amsterdam, Rotterdam, Breda, Tilburg, Utrecht, Den Haag, Den Bosch, Haarlem, Amstelveen, Eindhoven, Leiden en Delft. Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag.
Vervoersmiddel Zelf te bepalen. Zelf te bepalen. Zelf te bepalen. Fiets, e-bike, scooter of auto. E-bike. E-bike.
Soort Keuken Relatief veel fastservice. Divers. Relatief veel fastservice. Divers. Relatief veel restaurants. Relatief veel restaurants.
Bestelmethoden Website of app. Website en/of app in eigen look & feel. Website of app. App. Website of app. Website of app.
Betaalmogelijkheden Zeer uitgebreid. Zeer uitgebreid. Zeer uitgebreid en divers. PayPal of Creditcard. iDEAL, Creditcard of PayPal. Zeer uitgebreid.
Kosten € 0,19 per bestelling + 13% commissie. Divers. Divers. Onbekend, verwachting is 30%. € 2,50 per bestelling + commissie 25% tot 30%. € 0,19 per bestelling + 30% commissie.

Bezorgtassen

Mis geen marge en koop ze zelf in.

STAP 2: BEPAAL JE BEZORGGEBEID

Een kwalitatieve maaltijd is essentieel bij bezorging. Over het algemeen zorgt een langere reistijd voor een mindere kwaliteit van de gerechten die je bezorgt. Verderop in dit stappenplan vind je diverse tips om de kwaliteit van je product te verlengen, echter is je bezorggebied sterk afhankelijk van je assortiment: het ene gerecht leent zich beter voor bezorging dan het andere.

#1 Allereerst is het belangrijk om te weten hoe lang de kwaliteit van jouw product op gewenst niveau blijft. Bepaal het gewenste niveau en ga testen.

#2 Start vervolgens met een klein bezorggebied, bijvoorbeeld op 5 minuten reistafstand van jouw locatie en leer van deze ervaring.

#3 Luister goed naar klantfeedback! Monitor online recensies of stop een kaartje in de tas en vraag de klant om feedback direct naar je te sturen.

STAP 3: KIES JE VERVOERSMIDDEL

Besteed je bezorging uit? Ga dan naar stap 6.

Onderstaand tabel geeft voor- en nadelen van diverse vervoersmiddelen weer. Een vervoersmiddel is afhankelijk van je locatie en bezorggebied. Wij adviseren om te kiezen voor een e-bike, omdat een e-bike minder last heeft van file, altijd geparkeerd kan worden en je een brede doelgroep bezorgpersoneel aanspreekt. Daarnaast is een e-bike duurzaam: goed voor milieu én voor je imago!

 

Auto (klein model)

Scooter

E-scooter

E-bike

Personeel vanaf

18 jaar

16 jaar

16 jaar

15 jaar

Rijbewijs

B

AM

AM

Geen

MVO

Nee

Nee

Ja

Ja

Helm

Niet

Verplicht

Verplicht

Niet verplicht, wel aan te raden

Brandstofkosten p/m

€ 180

€ 116

€ 20

€ 15

Leasekosten p/m

€ 300

€ 220

€ 252

€ 95

Actieradius

600 km

180 km

40-80 km

15-30 km

Tabel 1. Brandstof o.b.v 2000 km per maand en € 0,25 per kWh

 

Na het bepalen van een vervoersmiddel of een mix van verschillende vervoersmiddelen, maak je nog een aantal andere keuzes:

 

#1. Kies het aantal vervoersmiddelen

Dit is net zoals de keuze van je vervoersmiddel afhankelijk van je bezorggebied. Maak een inschatting van het aantal bezorgmaaltijden per uur op je piekmoment en deel dit door je maximale bezorgtijd: dit is het aantal vervoersmiddelen dat je maximaal nodig hebt.

#2. Kies of je gaat kopen of leasen

Met een leasecontract kies je voor volledige ontzorging omdat het onderhoud en eventueel vervangend vervoer voor je wordt geregeld. Daarnaast zorgt lease voor flexibiliteit.

#3. Sluit een verzekering af voor je voertuigen en personeel

Zorg dat je vervoersmiddel maar zeker ook je personeel goed verzekerd zijn. In het geval van een ongeval is een goede dekking erg belangrijk en dit kan je helpen om problemen te voorkomen.

STAP 4: KIES JE PERSONEEL

Besteed je het bezorgen uit? Ga dan naar stap 6.

Jouw bezorgpersoneel is hét visitekaartje van je zaak. Bij bezorging is jouw bezorger het enige persoonlijke contactmoment met de gast en daarnaast is je personee zichtbaar voor (potentiële) gasten in het verkeer.

#1 Bepaal het type werknemer en aantal bezorgers dat je nodig hebt. Let hierbij op het type vervoersmiddel en de bijbehorende minimumleeftijd. Let ook op het maximaal aantal werkuren per dag bij verschillende leeftijden, zie het tabel hieronder. Zorg dat je jouw bezorgers ook echt onderdeel van je team maakt en voorkom dat er twee teams worden gevormd binnen je team!

#2 Bepaal wat je vraagt van je werknemers. Gaan deze alleen bezorgen, of helpen ze ook mee in je zaak bij bijvoorbeeld de afwas? Laat je ze eerst beginnen in de zaak of beginnen deze direct met bezorgen? Geef je ze bedrijfskleding en eventueel beschermende kleding voor op de scooter?

#3 Stel een gedragscode op voor je personeel. Hierin staat alles wat te maken heeft met het gedrag van je personeel. Tegenover elkaar, maar ook tegenover gasten.

#4 Leid je personeel op. Gaandeweg merk je wat klanten waarderen en welke methoden voor jou goed werken. Implementeer deze in je gedragscode en maak je personeel zo nog beter.

  Maximaal aantal werkuren per schooldag Maximaal per niet-schooldag en vakantiedag Maximaal per schoolweek Maximaal per niet schoolweek en vakantieweek Maximaal per 4 weken
15 jaar 2 8 12 40  
16 jaar 9 9 40 45 160
17 jaar 9 9 40 45 160

Tabel 2. Maximale werkuren per leeftijdscategorie

STAP 6: BORG DE KWALITEIT

Een van de meeste gehoorde klachten van een consument die een maaltijd bestelt, heeft betrekking op de kwaliteit van een product. Door het juiste materiaal te gebruiken en te zorgen voor een juiste klachtenregistratie, borg je de kwaliteit van jouw gerechten.

THERMOBOXEN

Een thermobox is een budgetvriendelijke oplossing om de kwaliteit van je maaltijd te waarborgen. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten maar er past sowieso een Gastronorm bak in. Daarnaast zijn ze temperatuurbestendig van 20 graden C tot 110 graden C en je kunt ze stapelen (met en zonder deksel).

KLACHTENREGISTRATIE

Bij het bezorgen van gerechten aan huis kan het voorkomen dat het niet geheel naar wens is voor de klant. Het is belangrijk om de klacht van de consument serieus te nemen en dit correct af te handelen. Zorg voor een klachtenregistratie, hiermee handel je klachten op een correcte manier af en zorg je dat de oorzaak achterhaald wordt. Ook verklein je de kans dat de klacht zicht herhaalt.

DISPOSABLES

Om te zorgen dat je warme gerechten warm blijven en je koude gerechten koud zullen deze apart verpakt moeten worden. Als je naast warme gerechten ook koude dranken bezorgt kun je deze in een koeltas verpakken, apart van de warme gerechten. Op onze non-food pagina vind je een ruim assortiment waarmee je je bezorging kunt afhandelen. Behalve dat de verpakking functioneel moet zijn, bepaalt de verpakking ook jouw uitstraling. Verras jouw gast met een mooi servet of milieuvriendelijk bestek.

Alles voor de bewuste maaltijdservice

Composeerbare disposables.

STAP 7: BENUT JE VOLLEDIGE CAPACITEIT

Met het opzetten van een bezorgservice kun je wanneer je capaciteit over hebt, deze volledig benutten. Zet de bezorgservice bijvoorbeeld doordeweeks in om op rustige momenten meer bestellingen te genereren. Wanneer je op een drukke dag in het weekend je capaciteit al volledig is benut, kun je er voor kiezen om op die momenten niet te bezorgen of een langere bezorgtijd af te geven. Houd er wel rekening mee dat consumenten in het weekend vaker laten bezorgen dan doordeweeks. Zaterdag is de meest populaire bezorgdag. Op doordeweekse dagen is woensdag de meest populaire dag bij de consument.

#1 Houd bij het bepalen van je bezorggebied rekening met het aantal extra bestellingen dat je per uur kunt verwerken.

#2 Zorg ervoor dat je goed naar je klanten communiceert wanneer jij wel en niet bezorgt. Communiceer daarnaast duidelijk over de te verwachten bezorgtijd. Doe dit zowel vooraf in communicatie als tijdens het verwerken van de bestelling.

STAP 8: BEZORGMARKETING

Een platform als Thuisbezorgd is een geweldig marketinginstrument om jouw doelgroep te bereiken. Echter is het ook belangrijk om zelf initiatief te nemen om jouw gasten te vertellen dat je bezorgt of dat je gaat starten met bezorgmarketing.
Klantgegevens zijn hierbij erg waardevol. Door zelf over de gegevens van jouw klanten te beschikken, kun je deze gebruiken bij inzet van je marketingactiviteiten.

Bedenk bij het starten van bezorgen goed vooraf goed wat je doel is en welke doelgroepen je wilt bereiken:

#1 Zijn er bepaalde doelgroepen interessant tijdens jouw dal-uren?
Denk hierbij aan het bezorgen van broodjes tijdens lunch of ontbijt op zondagochtend.

#2 Wellicht zijn bepaalde wijken extra interessant voor jou vanwege ligging of vanwege doelgroep.

Recensies online/offline

Bij een online platform of je eigen website zijn transparantie en de ervaringen van medegebruikers erg belangrijk. Klanten kunnen een mening achterlaten in de vorm van een recensie. Ze kunnen dit doen door sterren te geven en daarbij een eventuele opmerking te plaatsen. Een gemiddelde van deze sterren zal prominent op de site te zien zijn.

Je hebt ondanks dat je elke bestelling met zorg uitvoert geen invloed op het aantal sterren dat mensen je toekennen. Alle goede maar ook slechte recensies kunnen door al je andere klanten gezien worden. Zorg dus dat je laat zien dat je de goede reacties waardeert en de slechte reacties serieus neemt. Wanneer je ontevreden klanten tevreden maakt zullen deze zeker terugkomen en heb je er misschien wel een nieuwe ambassadeur bij.

Neem de klachten die je krijgt als ondernemer dus serieus en zie deze als een mogelijkheid om jezelf te verbeteren en dit om te zetten naar goede reclame.

STAP 9: BEZORGEN MAAR!

Wij hebben alles in huis om je te helpen met jouw bezorgservice.

De juiste materialen

Vind hier alle oplossingen om het meeste uit jouw onderneming te halen. 

 

Hygiëne

Disposables

Hardware

WIJ DENKEN GRAAG MET JE MEE

Wij kijken graag samen met jou naar mogelijke oplossingen voor jouw specifieke situatie en je plannen. Neem hiervoor contact op met je accountmanager of met ons team verkoop binnendienst via salessupport@kweker.nl of via 020- 506 30 10.